A 12 fokozatú Shimano Ultegra R8100, a Dura-Ace R9200 DNS-ét örökölve
Míg az új DURA-ACE azoknak készült, akiket minden lehetséges versenyelőny érdekel, akkor az új ULTEGRA ezeknek a technológiáknak az elérhető megfelelője. Az R8100 széria ugyanazt a DNS-t hordozza, mint az R9200, minden funkcióban hihetetlen teljesítményt nyújt és kombinálja a sebesség tudományának pilléreit, hogy a kerékpárosok minden eddiginél nagyobb teljesítményt nyújthassanak.
Az ULTEGRA fejlesztések, csakúgy, mint a DURA-ACE, öt fejlesztési területre bonthatóak:
váltórendszer, vezérlő felület, fékrendszer, hajtásrendszer és kerékrendszer. Vessünk egy pillantást egyesével ezekre a területekre:
ULTEGRA váltórendszer
Az ULTEGRA R8100 ugyanazt a módosított Di2 platformot használja, mint a DURA-ACE R9200, így javítja a váltási sebességet, vezeték nélküli váltási kapcsolatot teremt és továbbra is biztosítja az abszolút megbízhatóságot.
Az új Dura-Ace és az új ULTEGRA ugyanazt a felületet használják, tehát az ULTEGRA felhasználók előnyben részesülnek:
• Ugyanaz az új Di2 platform, amely javítja a motor kialakítását a váltókban, csökkenti a feldolgozási sebességet (a motor és a váltó közötti mozgási idő) és a váltási teljesítményt, hogy lehetővé tegye minden idők leggyorsabb Shimano váltását. Ez 58%-os csökkenést eredményez az ULTEGRA hátsó váltó működési idejét tekintve, az ULTEGRA első váltó működési ideje pedig a korábbi DURA-ACE RD-R9150 hátsó váltóhoz képest 48%-kal csökkent.
• Abszolút megbízhatóság vezetékes kapcsolaton keresztül, ott, ahol számít. Új kisebb átmérőjű SD-300 vezetékek csatlakoztatják a Di2 akkumulátort (BT-DN300) az első (FD-R8150) és hátsó váltókhoz (RD-R8150). A belső akkumulátor egyszerű töltési megoldást tesz lehetővé és megbízható, egyenletesen magas feszültségű kapcsolatot biztosít a váltók számára, hozzájárulva a minden idők leggyorsabb Shimano váltáshoz. A tesztek szerint, a BT-DN300 akkumulátor 1000 km-el büszkélkedhet a töltések között. Az STI váltógombok CR1632 gombelemekkel működnek, amelyek körülbelül 1,5-2 éves használatot biztosítanak.
• Nagy biztonság, gyors feldolgozás és alacsony energiafogyasztású szabadalmaztatott chip áramkör, amely jelentősen csökkenti a külső eszközök beavatkozásának esélyét.
• Már az új ULTEGRA hátsó váltója az a pont, amelynél tölthetjük a rendszer (lecserélve a Shimano SM-BCR2 töltőt) ezen kívül vezeték nélküli kapcsolatot biztosít az STI váltókarokkal és a külső gyártók termékeivel (lecserélve az EW-WU111 vezetéknélküli egységet). Plusz az integrált kialakítás biztosítja a Di2 műveletek vezérlését és a Synchronized Shifting módok megváltoztatását, lecserélve a korábbi kormányon elhelyezett, vagy a vázon belüli Junction-A (SM-RS910) gombot.
Amiben az ULTEGRA váltók különböznek a DURA-ACE-től, az a szerkezet. A DURA-ACE R9200 első és hátsó váltók súlya 96 g, illetve 215 g, amíg ezek az ULTEGRA R8100 esetében 116 g és 262 g súlyúak, 67 g különbséget eredményezve.
ULTEGRA vezérlő felület
Az emelkedőkre, a lejtőkre, vagy az időfutamokra, a Shimano ULTEGRA a kényelmet, a kinézetet és az aerodinamikai előnyöket kombinálta a páratlan ergonómiával.
Új ULTEGRA 2x12 fokozatú vezetéknélküli hidraulikus tárcsafék váltókarok (ST-R8170) most megemelt fejrésszel, enyhe belső hajlítással és megnövelt területtel rendelkeznek a váltó és a kormány között, a kényelem és a jobb irányítás érdekében. Ez biztosítja a kerékpárosok jobb mutató- és hüvelykujj fogását a kéztámaszokon, valamint jobb 3-as ujjas fogást a fékkar mögött, miközben továbbra is könnyedén hozzáférhetnek a váltókarhoz a kormány alsó részében. A Di2 gombok közötti eltolás is javult, hogy lehetővé tegye a fel-és le-váltó gombok közötti könnyebb megkülönböztetést, különösen kesztyűvel vagy nedves ujjakkal.
ULTEGRA ST-R8170 váltókarok vezetéknélküli kapcsolattal és CR1632 gombelemekkel működnek. Ez a vezetéknélküli kapcsolat egyszerű telepítési eljárást tesz lehetővé, úgy, hogy nincsenek váltókábel nyílások a kormányban vagy a vázban. A belső féktömlővezetéssel együtt, egy gyönyörűen letisztult kormány jön létre.
Az ST-R8170 kompatibilis az új, minimalista kiegészítő váltó gombokkal. A Shimano sprint (SW-R801-S), vagy climbing váltókar (SW-R801-T) rögzítő bilinccsel is használható, vagy integráltan is elhelyezkedhet a kormányban, egy speciális belső elvezetéssel, mint például az új PRO Vibe Evo bar esetében. Ezek az új, még kompaktabb szatelit kapcsolók 100mm-es kábellel (SW-RS801-S) a kormány alsó részébe, vagy 260mm-es kábellel a könyöklőbe is beépíthetőek (SW-RS801-T).
Természetesen a vezérlőfelület kínál néhány praktikus testreszabási lehetőséget, a frissített E-TUBE alkalmazásnak köszönhetően, amely már kompatibilis az ULTEGRA R8100 szériával is. A korábbi változatokhoz hasonlóan, az E-TUBE Project 4.0.0 verzió lehetővé teszi a Synchronized vagy Semi-Synchro váltást, a Multi-Shift váltást, a váltási sebességet és az STI váltógombot, hogy mindig indulásra kész legyen. A külső gyártó termékek is mind beállíthatók, hogy megjelenítsék a Di2 értesítéseket.
Tehát a kis eltérések a felépítésben 32 g súlykülönbséget jelentenek a DURA ACE ST-R9270 váltókarok (350 g) és az ULTEGRA ST-R8170 váltókarok között (391 g).
ULTEGRA hajtásrendszer
Az ULTEGRA két új 12 fokozatú HYPERGLIDE+ 11-30 és 11-34 fogkiosztású lánckeréksorral rendelkezik. Különösen a 11-30 áttételű lánckeréksorok lettek optimalizálva a 6., 7., és 8. lánckerekek között, a ‘sweet spot’ áttételek felülvizsgálatával, hogy megőrizze a Shimano sima és egyenletes lépcsőit a fokozatok között.
A lánckeréksorok okos, rámpás profiljainak köszönhető gyors és zökkenőmentes váltással kombinálva nagy terhelés alatt is simább váltást tesznek lehetővé, függetlenül attól, hogy felfelé vagy lefelé történik a váltás.
Ennek eredményeként nincs szükség lassításra, vagy könnyű pedál hajtásokra a váltáshoz. A kerékpárosok most minden eddiginél gyorsabban válthatnak, simább ritmussal és jobb váltási sebességgel, a HYPERGLIDE+ technológiás ULTEGRA lánckeréksornak köszönhetően.
Az ULTEGRA lánckeréksor új bordás rögzítéssel rendelkezik, amely visszafelé is kompatibilis a Shimano 11 fokozatú hátsó agyakkal, így az új ULTEGRA R8100 alkatrészek használhatók a korábbi Shimano 11 fokozatú kerekeken.
Most először az ULTEGRA hajtások teljesítménymérő opcióval rendelkeznek. Az FC-R8100-P 300+ óra tekerési időt kínál az integrált, vízálló és újratölthető Li-ion akkumulátornak köszönhetően. A kettős adatokat a Shimano saját hajtókar mérője biztosítja. Az ULTEGRA teljesítménymérők Bluetooth és ANT+ technológiát használnak az adatok átvitelére.
A teljesítménymérő és a teljesítményt nem mérő hajtóművek 50-34T, vagy 52-36T lánckerék kombinációkkal, 160, 165, 170, 172.5 and 175 mm hajtókar hosszal rendelkeznek. Az ULTEGRA teljesítménymérő hajtóművek 769 g súlyúak, így csak 21 g-mal nehezebbek, mint a 748 g súlyú DURA-ACE.
Az ULTEGRA R8100 lánckeréksor ugyanazt a 12 fokozatú láncot használja, mint a Shimano XT M8100 széria, leegyszerűsítve a készletet a kereskedők és a kerékpárosok számára.
ULTEGRA fékrendszer
A Shimano új ULTEGRA fék alkatrészei finomra hangolt irányítást kínálnak a szűkebb, gyorsabb és veszélyesebb kanyarokban, az országúti versenyhelyzetekben. A Shimano MTB és Gravel fékrendszerektől átvett, SERVO WAVE technológia kevesebb szabad gurulást jelent a kerékpárosok számára és azonnali kapcsolatot teremt a fékbetétek és a féktárcsák között, lehetővé téve a jobb adagolhatóságot, a nagyobb sebességet és nagyobb magabiztosságot eredményez a technikás helyzetekben.
Továbbá, a 10%-kal növelt fékbetét és féktárcsa közötti hézag és a Shimano RT-MT800 féktárcsa elősegíti a fékzaj csökkenését. Az eredmény egy csendesebb rendszer, amely a féktárcsa kisebb hődeformációja és a fékbetét és féktárcsa közötti átmeneti interferencia révén jön létre.
Ráadásul még a fék karbantartása is javult. Mostantól a fék légtelenítése a féktest (BR-R8170) vázról való levétele nélkül lehetséges, a légtelenítő nyílásnak és a szelepcsavarnak köszönhetően. Az új tölcsér és a légtelenítő alátét szintén segíti a légtelenítési folyamatot.
Az új ULTEGRA fékek súlya 282 g páronként, ezzel szemben a DURA-ACE 229 g.
ULTEGRA kerékrendszer
Az ULTEGRA fejlesztésének utolsó pillére a végső pont a kerékpáros erő bevitele és az elért sebesség között. A Shimano először mutatta be a belső nélküli teljes karbon tárcsafék-kerék felállást ULTEGRA szinten.
Az új DURA-ACE kerekekhez hasonlóan, a teljesítmény három tényező egyensúlyából fakad – az ellenállás csökkenése az irányítás romlása nélkül, a hajtóerő szilárdsága és a pihekönnyű szerkezet – a három belső nélküli, teljes karbon lehetőségen keresztül.
A három felni magasságprofilja különböző teljesítmény előnyöket kínál a kerékpárosok számára.
• A C36 (WH-R8170-C36-TL) kerék az emelkedőkre összpontosít és ez a legkönnyebb kerék, amelynek a súlya 1488 g páronként (összehasonlításképp, a DURA-ACE WH-R9270-C36-TL súlya: 1350 g).
• A C50 (WH-R8170-C50-TL) egy mindenes kerék, az ellenállás, a merevség, a periféria és összességében a súly és a vezérelhetőség tökéletes egyenlege. Az ULTEGRA C50 súlya 1570 g páronként (a DURA-ACE WH-R9270-C50-TL súlya: 1461 g).
• A C60 (WH-R8170-C60-TL) aerodinamikailag a legjobb a gyors leejtőzők számára, az ellenállásra és a merevségre összpontosítva hajtás közben. Az ULTEGRA C60 súlya 1649 g páronként (a DURA-ACE WH-R9270-C60-TL súlya: 1609 g).
A megerősített merevség hajtás közben növeli a közvetlen pedálozás érzését gyorsuláskor, így az új ULTEGRA C36 kerék merevsége 9%-kal nőtt a jelenlegi DURA-ACE C40-TL kerékhez képest.
ULTEGRA R8100
A Shimano tanulmánya a sebesség tudományában teljesen új szintre emelte az országúti kerékpárok fejlesztését. Az ULTEGRA váltók, fékek, kerekek, lánckeréksorok és hajtóművek, plusz az új Di2 EW-SD300 vezetékek és akkumulátorok számos bizonyítékként szolgálnak, hogy a Shimano minden követ megmozgatva törekszik a magasabb szintű sebesség elérésére.
Az összes új termék és a kompatibilis már meglévő termékek is szerepelnek a termékkínálatban.
Az ULTEGRA kerékpárosok azonnal profitálhatnak a DURA-ACE tervezési filozófiájából és rengeteg más hasonló termék kialakításából, – beleértve az ULTEGRA vezetéknélküli váltót, az ULTEGRA teljesítménymérőt és az ULTEGRA belső nélküli teljes karbon kerekeket – hogy magasabb szintre emeljék teljesítményüket.
De ne higgy nekünk. Próbáld ki magad. Az ULTEGRA R8100 alkatrészek 2021 októberétől elérhetőek a boltokban.
Kérjük, írja meg véleményét:
Vélemény írására csak a regisztrált felhasználóknak van lehetőségük. Amennyiben hozzá szeretne szólni a cikkhez, kérjük regisztráljon, és jelentkezzen be.